Hiromi schildert met jazz op 'Blue Giant' soundtrack
Jazzfenomenen hebben een geschiedenis met film. Miles Davis' score voor 'Ascenseur pour l'échafaud', Art Blakey's percussie voor 'Les Liaisons Dangereuses' – de lijst is lang. 'Blue Giant' brengt opnieuw die werelden bij elkaar.
Gebaseerd op de immens populaire gelijknamige manga, volgt 'Blue Giant' Dai Miyamoto, een jonge saxofonist die alles achterlaat om een jazzgrootheid te worden. Voor kenners is de soundtrack nog specialer: gecomponeerd door pianiste en crossoverster Hiromi Uehara.
De Volkskrant schreef eerder over Uehara's virtuositeit en grenzeloze verbeelding. Datzelfde vuur brandt in de 'Blue Giant'-score. Hier geen klassieke soundtrackstijl, maar sprankelende jazz die de filmkleuren versterkt. Voor het fictieve trio in de film, 'JASS', componeerde Uehara originele stukken die Dais emotionele reis weerspiegelen: van jeugdige uitbundigheid tot de rauwe pijn in zijn strijd naar erkenning.
In een uniek samenspel tekent Tomoaki Baba de saxpartijen voor Dai, terwijl Hiromi zelf uitblinkt op piano. Deze intensieve samenwerking, geïnspireerd door de visuele impact van de manga, levert een authentieke jazz-ervaring op.
'Blue Giant' trekt ongetwijfeld een jonger publiek aan dat de manga volgt. De soundtrack is een potentiële springplank. Hiromi, al een heldin in de jazzscene, heeft met deze soundtrack een toegankelijk, meeslepend portret van het genre geschilderd. Het rauwe talent, de toewijding, de extase én de eenzaamheid – 'Blue Giant' laat je de jazz niet enkel horen, maar ook beleven.